søndag 19. juni 2011

Vintage baby-strikk :)

Jeg har arvet noen vintage strikkehefter fra 60-tallet med oppskrifter til strikk for baby og barn. Mange av modellene er både tidløse og praktiske, og kan sikkert gjøres mer moderne med andre garn og farge-valg! Jeg kan tenke meg å strikke noen av bleiebuksene eller babysokkene til august-jenta.

Hvilken modell liker du best?  


Fire modeller fra A.S De Forenede Ullvarefabrikker d.f.u. - Ålgård
Modell CB19 i Crimplene fra Ålgård
Jeg synes dette bildet er fantastisk! :)
Hefte fra Sandnes Kamgarn spinneri, med "25 festlige oppskrifter fra 0 - 6 år". Se alle modeller på bildene under:
"Fra topp til tå, str. 0-1 år"
"Fra topp til tå, str. 0-1 år"
"Fra topp til tå, str. 0-1 år"
"Baby-jakke og sokker, str. 0 - 1/2 år"
"Grynet, str. 0 - 1 år"
"Grynet, str. 0 - 1 år"
"Baby-sett str. 0 - 1/2 år"
"Tone cardigan-jakke og lang sparkebukse, str. 0 - 1 år" 
"Tone cardigan-jakke og lang sparkebukse, str. 0 - 1 år"
"Inge utedress i 2 variasjoner, str. 1/2 - 2 år"
"Baby-cape str. 0 - 1/2 år" 

"Gro genser med slag og krave str. 1 - 2 år"

"Greta str. 1/2 - 1 år"
"Rosengang-genseren str. 3 - 5 år"
"Selskapskjoler str. 2 - 5 år"
"Jockey str. 3 - 5 år"
"Min første genser str. 2 - 4 år"
"Seri og Tor str. 2-4 år"
"Jakker i halvpatent str. 2 - 4 år"
"Pologenseren str. 4 - 6 år"
"Nina str. 2 - 4 år"
"Mai str. 2 - 4 år"
"Tullemor str. 1 - 3 år"
"Leif str. 2 - 4 år"
"Sigmund str. 4-6 år"
"Elefant str. 3-6 år"
"Sidsels fineste cardigan-sett str. 4-6 år" 
"Sidsels fineste cardigan-sett str. 4-6 år" 
"Ava og Tom str. 3 - 5 år"
De aller fleste modellene i heftet skulle
strikkes med Kokett eller Perle Krepp, og oppskriftene er oppgitt både for
 håndstrikk og "håndstrikkeapparat".

6 kommentarer:

  1. Klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg liker best. Men en ting er sikkert! Barndomsminnene strømmer på når jeg ser disse bildene!

    Bildet til modell CB19 var utrolig morsomt! Lurer på om de gav opp å få et godt bilde. Eller om de bare bestemte seg med en gang for dette bildet?

    Ha en god dag videre!
    Takk for at du er med på min Give away! :)

    SvarSlett
  2. Hei, jeg heter Sidsel (det er ikke så mange som gjør) og jeg har aldri sett noe som er laget med Sidsel som noe av navnet - kan jeg få bidra med noe og få oppskriften til SIdsels cardigan sett. hilsen SIdsel (email:sidn@statoil.com) veldig fin Blogg du har :)

    SvarSlett
  3. Hei Sidsel, skal sende deg oppskriften ved et ledig øyeblikk, vet ikke helt hvor den er for øyeblikket. Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  4. For ein skatt du har fått deg. Ser det er et gammelt innlegg men bare må kommentere :)Det var så mangen fine bilder Det var vanskeligt og bestemme seg for hva eg likte beste for her var det virkeligt mye fint. Bilde 1 og 2 falt eg skikkeligt for.Det kan ha noe med at eg blei mor-mor for 2 månder siden og elske slike babystrikk. :) CB19 må være en nr 1 :)

    SvarSlett
  5. Har du oppskriften på CB18 eller vet su om det går an og få tak i den noe sted?Elsket den romperen :)

    SvarSlett
  6. Hei , er det mulig å få mønster på genseren "Elefant" ?
    Min mor strikket den på 60-tallet , hadde vert kjekt å laga en til dei små i familien

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...