tirsdag 23. april 2013

Alpakka-sokker (med oppskrift)

Disse sokkene begynte jeg på for 2,5 mnd siden,  i januar, da jeg var hjemme med influensa, og tenkte at jeg skulle strikke noe til meg selv for en gangs skyld.
Strikketøyet ble med på Hurtigruta i mars, og siden da har bare tåfellingen på den ene sokken ventet,
men andre prosjekter har gått foran i køen.
Helt til i dag! Et par supermyke, herlige sokker til meg selv, tynne nok til å passe i støvler og sko. Det blir nok lenge til jeg strikker strømper på så tynne pinner igjen, puh! :)


Mine strømper - en slags oppskrift :)
Garn: Sterk fra Du store Alpakka
Pinner nr.3
Oppskrift: Anne på landets sokkeskole m/ forsterket hær og stjernetå.

La opp 64m, strikket 2 r 2 vr i 38 omg.
På omg 39 begynte jeg med glattstrikk, samtidig som jeg strikket 2 rett sammen i begynnelsen på hver pinne, totalt felte jeg 8 m.
Strikket videre i glattstrikk, og på omg nr. 15 med glattstrikk felte jeg den første på hver pinne (2r sm). Etter totalt 20 omg glattstrikk begynte jeg på hælen.

For detaljert hæl, se Forsterket hæl hos Anne på Landets sokkeskole.
Når hælen målet 6 cm(14 endeløkker), strikk fra retten:13 r, 2 vriddrett sammen, 1 rett, snu. Det er 10 m på hver side av hullet når felling starter.

Etter felling er det 14 m på pinnen. Begynn omgangen på midten av hælmaskene. Strikk 7 m, plukk opp 16 m i hver side av hælen mens det strikkes, nå er det totalt 72 m på pinnen. Det felles som 2 r sm i slutten av pinne nr.1 og begynnelsen av pinne nr. 3 på hver omg helt til det bare er 52 m igjen på omg.
Strikker 35 omg glattstrikk før tåfellinga starter, da målte sokken til midt på lilletåa.
Tåfelling: fell 2 r sammen i begynnelsen av hver pinne (totalt 4 m, nå er det 50 m på omg.
Strikk 5 omg uten felling. Fell deretter 2 m r sammen i begynnelsen av pinne 1 og 3. (Nå er det 48 m på omg), strikk 5 omg uten felling. Fortsett med stjernetåfelling som beskrevet hos Anne på landet.





1 kommentar:

  1. Disse ble jo knallfine - ser deilige ut! Sterk er et av mine favorittsokkegarn - det blir nydelige, myke og varme sokker.
    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...